header

Lesvorm: Afkijken moet

  • Methode: peer-to-peer
  • Uitleg: Bij veel machines is het lastig om een groepsinstructie te geven, je leert het apparaat het beste als je deze zelf bedient. Geef daarom 1-op-1 (of in een klein groepje van maximaal 3 studenten) de uitleg bij de machine. Doe voor hoe het moet, maar vertel ook dat hij of zij dit straks moet doen voor de volgende. Zodra de demonstratie is geweest, helpt de student de volgende in de ‘rij’ die het op zijn beurd weer aan de volgende leert enzovoort. Let op: blijf regematig meekijken bij de machine maar blijf niet de hele tijd op de vingers kijken. Zoek de balans tussen voldoende vertrouwen geven (en loslaten) maar niet aan het lot over laten. Voorbeeld: Als studenten willen lasersnijden leert de eerste hoe dit werkt in de software Ruby door mee te kijken met een instructeur. Vervolgens hergaalt de student deze stappen terwijl de tweede student meekijkt enzovoorts. Deze software is makkelijk genoeg om meteen mee aan de slag te gaan. Zorg wel dat je risico’s (zoals brandbaar materiaal) minimaliseert, waardoor fouten maken mag en kan. Stappenplan 1. Voorbereiding: Zorg voor toegankelijke software met heldere cheatsheet 2. Start met een gezamelijke uitleg van de mogelijkheden van de machine. 3. Leg de individuele opdracht uit. 4. Nodig de eerste student die klaar is met het ontwerp / voorbereidingen uit om naar de machine te komen voor uitleg. 5. Vertel dat je gaat uitleggen hoe de machine werkt, en de student daarna dit gaat leren / voordoen aan de volgende. 6. Leg uit hoe de machine werkt en doe duidelijk voor hoe de handelingen gedaan moeten worden. (Vertel niet teveel, maar ook niet te weinig) 7. Leg een 2e student uit dat hij straks aan de 3e student gaat uitleggen hoe het werkt. 8. Vraag de 1e student om aan de 2e student uit te leggen (en te demonstreren) hoe de machine werkt. Let op dat je de uitleg niet overneemt en alleen aanvult als dit echt essentieel is. (Fouten maken mag!) 9. Blijf in de buurt voor vragen en ingrijpen indien nodig, maar gebruik de ruimte en tijd ook om anderen te helpen. Vergeet niet om de 1e student (en 2e, 3e etc) te complimenteren voor de uitleg en het gebruik van de machine (vraagt lef!) en geef zonodig een vervolgopdracht. 10. Reflecteer met de groep hoe de machine werkt, wat goed ging en wat beter kon, Reflecteer ook op de methode.
  • Duur in minuten: 30
  • Aantal studenten: Kan al vanaf 2 studenten tot grote(re) groepen (Werkt het beste bij minimaal 12 studenten vanwege verschillende kennis die nodig is om tot de oplossing te komen. Bij grote groepen werken in subgroepen van maximaal 24 die elkaar helpen)
  • Moeilijkheidsgraad: normaal
  • Benodigdheden: Geduld, voorbeelden per stap op slide of handout
  • PDF: Download PDF
  • header
    header