header

Lesvorm: 20-60-20

  • Methode: 20-20-60
  • Uitleg: Start de les met instructie, inspiratie of andere manieren om kennis over te dragen. Vervolgens gaat de groep aan de slag met maken / doen. Het laatste deel van de les is beschikbaar voor reflectie op datgene wat gemaakt en gedaan is. Deze opbouw leent zich goed voor eenmalige workshops en activiteiten. Stappenplan: 1. Voorbereiding: Bepaal wat je doel en thema van de les is. 2. Start de les met 20% van de lestijd met uitleg en instructie. (Dit hoeft geen monoloog te zijn!) 3. Zet de groep voor 60% van de lestijd aan de slag met een opdracht waarin ze de zojuist opgedane kennis in de praktijk kunnen brengen. Bewaak de tijd en maak gerust meerdere iteraties. 4. Gebruik de laatste 20% van de lestijd voor reflectie op het eigen werk, het werk van anderen en de stof in het algemeen. Sluit eventueel af met het opstellen van doelen op opdrachten voor de volgende keer.
  • Duur in minuten: 100
  • Aantal studenten: n.v.t.
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
  • Benodigdheden: n.v.t.
  • PDF: Download PDF
  • header
    header